BAB III: KURIKULUM PENDIDIKAN ISLAM
3.1 Definisi Kurikulum Pendidikan Islam
Kurikulum
pendidikan Islam adalah bahan-bahan pendidikan Islam berupa kegiatan,
pengetahuan dan pengalaman yang dengan sengaja dan sistematis diberikan
kepada anak didik dalam rangka mencapai tujuan pendidikan Islam. Atau
dengan kata lain kurikulum pendidikan Islam adalah semua aktiviti,
pengetahuan dan pengalaman yang dengan sengaja dan secara sistematis
diberikan oleh pendidik kepada anak didik dalam rangka tujuan pendidikan
Islam (H.syamsul Bahri Tanrere, 1993).
Berdasarkan
keterangan di atas, maka kurikulum pendidikan Islam itu merupakan satu
komponen pendidikan agama berupa alat untuk mencapai tujuan. Ini
bermakna untuk mencapai tujuan pendidikan agama (pendidikan Islam)
diperlukan adanya kurikulum yang sesuai dengan tujuan pendidikan Islam
dan bersesuaian pula dengan tingkat usia, tingkat perkembangan kejiwaan
anak dan kemampuan pelajar.
3.2 Materi Pokok Dalam Kurikulum Pendidikan Islam
Kurikulum
pendidikan Islam meliputi tiga perkara iaitu masalah keimanan (aqidah),
masalah keislaman (syariah) dan masalah ihsan (akhlak). Bahagian aqidah
menyentuh hal-hal yang bersifat iktikad (kepercayaan). Termasuklah
mengenai iman setiap manusia dengan Allah,Malaikat,Kitab-kitab,
Rasul-rasul, Hari Qiamat dan Qada dan Qadar Allah swt.
Bahagian
syariah meliputi segala hal yang berkaitan dengan amal perbuatan
manusia dalam kehidupan sehari-hari yang berpandukan kepada peraturan
hukum Allah dalam mengatur hubungan manusia dengan Allah dan antara
sesama manusia.
Bahagian
akhlak merupakan suatu amalan yang bersifat melengkapkan kedua perkara
di atas dan mengajar serta mendidik manusia mengenai cara pergaulan
dalam kehidupan bermasyarakat.
Ketiga-tiga
ajaran pokok tersebut di atas akhirnya dibentuk menjadi Rukun
Iman,Rukun Islam dan Akhlak. Dari ketiga bentuk ini pula lahirlah
beberapa hukum agama, berupa ilmu tauhid, ilmu fiqeh dan ilmu akhlak.
Selanjutnya ketiga kelompok ilmu agama ini kemudian dilengkapi dengan
pembahasan dasar hukum Islam, iaitu al-Quran dan al-Hadis serta ditambah
lagi dengan sejarah Islam.
Sementara
itu menurut Dr. Hj. Maimun Aqsa, perkara yang perlu didahulukan dalam
kurikulum pendidikan Islam ialah al-Quran, Hadis dan juga Bahasa Arab.
Kedua ialah bidang ilmu yang meliputi kajian tentang manusia sebagai
individu dan juga sebagai anggota masyarakat. Menurut istilah moden hari
ini, bidang ini dikenali sebagai kemanusiaan (al-ulum al-insaniyyah).
Bidang-bidangnya termasuklah psikologi, sosiologi, sejarah, ekonomi dan
lain-lain. Ketiga bidang ilmu mengenai alam tabie atau sains natural (
al-ulum al-Kauniyyah), yang meliputi bidang-bidang seperti astronomi,
biologi dan lain-lain.
Ruang
lingkup materi pendidikan Islam sebenarnya ada terkandung di dalam
al-Quran seperti yang pernah dicontohkan oleh Luqman ketika mendidik
anaknya. Bagi Negara Brunei Darussalam Keluasan ruang lingkup pendidikan
Islam tertakluk kepada pihak Kementerian Pendidikan, Kementerian Hal
Ehwal Ugama, Jabatan Perkembangan Kurikulum, tingkat kelas, tujuan dan
tingkat kemampuan pelajar. Bagi sekolah Arab dan agama khas tentunya
mempunyai pembahasan yang lebih luas dan lebih terperinci berbanding
sekolah umum. Begitu juga terdapat perbezaan yang jelas di antara
peringkat rendah, menengah dan peringkat tinggi dan universiti.
Sedangkan
mengenai sistem pengajaran dan teknik penyampaian adalah terserah
kepada kebijakan guru melalui pengalamannya dengan cara memperhatikan
bahan yang tersedia,waktu serta jadual yang sudah ditetapkan oleh pihak
tertentu.
“Bagi
pengajian tinggi, Pengajaran Agama Islam hendaklah dijadikan suatu mata
pelajaran khas yang juga merupakan suatu pengajian yang mendalam
mengenai sesuatu hukum dan difahamkan maksud-maksud pengajaran Agama
Islam itu supaya mereka dapat mengamalkan pengajaran itu menjadi sebagai
suatu cara hidup dan menjadi panduan semasa mempelajari ilmu-ilmu yang
lain terutama sekali ilmu Sains” (Hj.Mohd. Jamil Al-SufrI, 1982)
Bagi
merumuskan maksud prinsip-prinsip kurikulum pendidikan Islam kita lihat
pandangan Prof. Mohd. Athiyah (Tajul Ariffin Noordin, 1990). Beliau
menjelaskan;
“Pendidikan
moden sekarang ini memerlukan pendidikan Islam. Iaitu pendidikan
idealis yang bersifat kerohanian, moral dan keagamaan. Ini membuatkan
kita belajar untuk ilmu dan kelazatan ilmiah. Dengan demikian kita
terlepas daripada keruntuhan, kejahatan dan kemiskinan, penjajahan dan
keangkaramurkaan, serta peperangan-peperangan dengan segala bencana yang
ditimbulkannya. Demi untuk mendapat bersama menikmati suatu kehidupan
yang abadi hidup bersama saling bantu-membantu dan dalam suasana
demokrasi dan bahagia”
3.3 Penyusunan Kurikulum Pendidikan Islam
Di
antara perkara yang paling penting di dalam pembentukan setiap
kurikulum, tidak terkecuali kurikulum pendidikan Islam, ialah
penyusunannya. Untuk penyusunan yang rapi dan berkesan, kerjasama antara
pihak sekolah dan pihak penggubal kurikulum amatlah diperlukan.
Penyusunan tersebut hendaklah menitikberatkan kesesuaiannya menurut
kemampuan pelajar.
Penyusunan
kurikulum yang tepat akan membawa manusia semakin hampir kepada Allah.
Seterusnya akan melahirkan genarasi manusia “para sahabat” yang intelek,
berilmu, beriman dan baramal. Kurikulum yang disusun hendaklah
berkesinambungan dari peringkat rendah hinggalah ke peringkat menengah
berterusan ke peringkat universiti bersesuai dengan kehendak dan
keperluanNegara.
Selanjutnya,
oleh kerana matlamat kurikulum dan pendidikan Islam untuk melahirkan
individu yang sempurna, samaada dari segi rohani mahupun jasmani, mata
pelajaran dalam kurikulum itu hendaklah bersifat sepadu. Dengan kata
lain mata pelajaran dalam kurikulum pendidikan Islam tidaklah terbatas
kepada ilmu-ilmu yang berbentuk teoritis sahaja, baik bersifat naqli
mahupun aqli tetapi juga berbentuk praktis, seperti pendidikan
jasmani,latihan ketenteraan, teknik, pertukangan, pertanian dan
perniagaan. Kurikulum yang semata-mata membekalkan pelajaran yang
berbentuk spiritual boleh menyulitkan sesuatu institusi pengajian
khususnya dari segi pembangunan material ( Hj. Abdullah Ishak, 1989)
BAB V: PENUTUP
4.1 Kesimpulan
Berdasarkan kepada rencana yang ditulis ini maka dapatlah penulis membuat beberapa kesimpulan seperti berikut:
i. Pendidikan
Islam mencelup keperibadian Muslim dengan celupan yang khas yang
membezakan dari bentuk-bentuk pendidikan yang lain. (Hassan
Langgulung,1979). Pernyataan di atas memberi gambaran kepada kita bahawa
pendidikan Islam merupakan faktor utama yang paling penting untuk
membentuk ketinggian peribadi setiap Muslim. Pendidikan Islam mempunyai
tujuan-tujuan dan matlamat-matlamat tertentu yang semata-mata untuk
mewujudkan kebahagiaan hidup di dunia dan di akhirat dan seterusnya
untuk memperolehi keredaan Allah s.w.t.
ii. Skop
pendidikan Islam terlalu luas. Ia merangkumi syariah, adabiah, riadhah,
akliah dan seluruh penghidupan manusia,perbuatan, tingkahlaku dan
amalan. Untuk menghayati skop pendidikan Islam ini, maka setiap individu
Muslim haruslah memahami terlebih dahulu asas-asas dan konsep yang
bertunjangkan akidah Islamiah. Kemudian diikuti dengan akliah ilmu
pengetahuan, akhlak dan kesihatan. Pendidikan Islam itu memerlukan
amalan dan penghayatan sebab seseorang itu tidak boleh mengamalkan
sesuatu perkara tanpa memahaminya terlebih dahulu, khasnya asas-asas
pendidikan Islam, seperti mengenal Allah, memahami rukun-rukun iman dan
rukun-rukun Islam dan sebagainya (Ustaz Abdul Raof Dalip, 1990).
Jelasnya,di
dalam pendidikan Islam terkumpul empat bidang utama iaitu pendidikan
jiwa, pembersihan rohani, pembentukan akal fikiran yang sihat serta
kecergasan tubuh badan.
iii. Kurikulum
Pendidikan Islam “bertujuan menanamkan kepercayaan dalam pemikiran dan
hati genarasi muda, pemulihan akhlak dan membangunkan jiwa rohani. Ia
juga bertujuan untuk memperoleh pengetahuan secara berterusan, gabungan
pengetahuan dan kerja, kepercayaan dan akhlak dan penerapan amalan teori
dalam hidup” (Muhammad Hamid Al-Afendi & Nabi Ahmed Baloch, 1992)
iv. Dalam
konteks Negara Brunei Darussalam pihak kerajaan pernah menegaskan
tentang kepentingan penyusunan kurikulum secara teliti. Penekanan ini
dibuat dengan tujuan untuk melahirkan penuntut-penuntut yang berguna
kepada bangsa, agama dan negaranya:
“Di
bidang pelajaran, kerajaan beta sedang berusaha untuk meningkatkan lagi
taraf pencapaian pelajaran di Negara ini. Sehubungan dengan ini, beta
ingin menyatakan bahawa perancangan pelajaran yang tersusun rapid an
teliti lagi consistent adalah mustahak dalam usaha untuk melahirkan
tenaga manusia yang berkemahiran dan bersesuaian dengan keperluan
Negara” (Pelita Brunei, 1989)
Manakala
dibidang pendidikan khususnya pendidikan agama (Islam) pihak kerajaan
tetap mengutamakan pendidikan Islam agar rakyat dan penduduk Negara
Brunei Darussalam yang berugama Islam dapat menghayati Islam sebagai
satu cara hidup yang lengkap. Dengan itu negara Islam akan
tetap wujud dan bangsa Melayu yang mendaulatkan raja akan terus gemilang
yang berpegang kepada konsep Melayu Islam Beraja yang sewajibnya
dikekalkan sepanjang zaman:
“Pendidikan pada khususnya mestilah jelas, bahawa keperluan umum tidak akan mengatasi
keperluan agama. Dalam makna, pendidikan agama juga hendaklah sama-sama
diutamakan. Di peringkat asas, pendidikan agama hendaklah sempurna,
sementara di peringkat tinggi pula hendaklah mampu melahirkan ulama dan
cendekiawan berwibawa. Jangan sama sekali ia kurang atau dikurangkan.
Kerana berdasarkan fakta sejarah di mana-mana sahaja, jika pendidikan agama lemah, maka akan lemah pulalah bangsa” (Himpunan Titah,2006)
Akhir
kata penulis ingin menyeru setiap individu agar mengutamakan pendidikan
Islam dalam segala aspek kehidupan. Seterusnya di dalam menentukan
kejayaan dan keberkesanan pendidikan Islam di setiap peringkat
persekolahan maka penyusunan kurikulum pendidikan Islam secara teliti,
sistematik sentiasa dikemaskinikan mengikut keperluan semasa hendaklah
diutamakan. Manakala bagi menghasilkan kejayaan yang sempurna maka
pembentukannya hendaklah melalui kerjasama yang erat semua pihak yang
terlibat dalam dunia pendidikan dengan disokong oleh pihak kerajaan.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar